Fraser Island - Reisverslag uit Sydney, Australië van Gerard en Henny Boom en Wolters - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Sydney, Australië van Gerard en Henny Boom en Wolters - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Door: gerardhenny

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Henny

10 November 2010 | Australië, Sydney

9 en 10 nov. Rainbow Beach en Fraser Island

Vandaag een relax dagje. Lekker uitgeslapen, naar het strand geweest en in de Stille Oceaan ‘gezwommen”. Nou zwemmen kun je het amper noemen, want er staat een erg sterke stroming, wel mooie hoge golven en hier en daar een surfer die een poging doet……. Wij hebben boek gelezen en een tocht voor morgen geboekt, naar Fraser eiland. Dit eiland is ’s werelds grootste (128 km lang) zandplaat en staat op de wereld erfgoed lijst. Behalve zand vind je er wilde bloemen, regenwoud, gekleurde zandduinen, zoetwater meren(40), diverse vogels en de enige plek waar nog genetisch zuivere dingo’s (wilde honden) leven. We gaan het morgen beleven!
Om half zeven opgestaan en om half acht stonden we klaar bij het opstappunt voor de tour met een 4wd bus op Fraser Island wat op de wereld erfgoedlijst staat. Als eerste naar het inskippunt voor de overtocht met de veerboot Manta Ray. Vanaf het strand rijdt de bus zo pont op en rijdt er zo ook weer af op het strand. Onderweg op de ferry zien we helaas geen dolfijnen. We rijden eerst een eind langs het strand en stoppen onderweg voor koffie of thee met een koekje. Daarna gaan we het subtropische regenbos in. Hier staan enorme grote bomen oa satinays en kauris. De houtsoort Satinays is heel goed bestand tegen zoutwater en wordt daarom veel gebruikt voor beschoeiingen en is oa gebruikt bij de aanleg van het Suezkanaal. We rijden naar een van de vele zoetwater meren en wel naar het bekende Lake Mckenzie. Het is een prachtig meer met blauw water en hagelwitte stranden. Er is tijd genoeg om er te zwemmen en wat we ook doen. In het begin van de twintigste eeuw werd er veel hout gekapt op Fraser Island. Om dit efficiënt te kunnen vervoeren werd een spoorlijn aangelegd. Een van de restanten hiervan is het zgn Central Station waar we vervolgens naar toe rijden.Eerst maken we hier een korte wandeling door en daarna krijgen we een prima lunch bereidt door de chauffeur Tim. We kunnen kiezen uit een steak of vis vergezeld door diverse salades, fruit, bier, wijn of frisdrank. Hier krijgen we ook voor het eerst te maken met de Australische vlieg, een enorm groot en irritant beest. De volgende stop na een rit over het strand is de Coloured Sands. Dit is een zandformatie die volgens zeggen 72 verschillende kleuren zand bevat. Op de weg terug naar de ferry komen we langs het scheepswrak van de SS Maheno uit 1935. Het is nog niet geheel vergaan maar over honderd jaar zal er niet veel meer van over zijn. Rijdend over het strand moeten we regelmatig diepe geulen oversteken. Deze geulen ontstaan doordat water uit de kreken naar de zee stroomt. Bij een van deze kreken, de Eli Creek, gaan we als laatste onderdeel van de dag nog even pootje baden en daarna weer terug naar de camper in Rainbow Beach. Ondanks factor 50 zonnebrand,zijn onze velletjes toch wel enigszins rood geworden, maar het was op vele fronten een indrukwekkende dag! De groep bestond uit 17 man, Denen, Amerikanen, Engelsen en wij, een gemêleerd gezelschap!

• 10 November 2010 - 13:27

Elian En Eric:

Leuke verhalen schrijven jullie. Hoe is het mogelijk, iedere dag uitslapen tot 9-10 uur. In huize Boom gaan we om zeker 6 uur uit bed. De vroege morgen is het beste deel van de dag, lekker koel. Zo te lezen vermaken jullie prima. Vandaag nog proberen te bellen, maar jullie zijn buiten bereik. Heb je een Telstra SIM kaart?

Nog veel plezier, Groeten Elian en Eric

• 10 November 2010 - 20:30

Evert En Ellen:

Geert en Henny. Lezen met veel genoegen het verslag van jullie mooie reis. Paar weken geleden net een verhaal over Fraser eiland gelezen in de National Geographic. Zeker een plek die het bezoeken waard is. Wij vertrekken 11 november voor een 2 weekse vakantie naar Thailand waar we in het noorden (Chang Mai)diverse bergvolken gaan bezoeken en ook een aantal jungle wandelingen gaan maken. Wens jullie verder een prachtige vakantie in Australie en hoop jullie snel weer eens te zien.

Evert en Ellen

• 10 November 2010 - 22:45

Annemieke:

Wat een mooi verslag van jullie reis. Volgens mij komen jullie af en toe ogen tekort.
    Nog veel reisplezier gewenst !

Groetjes, Annemieke

• 11 November 2010 - 19:49

Rene:

Schitterende verhalen van jullie reis. Wordt helemaal jaloers, vooral door het slechte weer hier. Kun je ook een foto van de camper op de site zetten

• 14 November 2010 - 20:39

Eke Wolters:

Hi vakantiegangers,
    hoorde van Joleen dat jullie een reisverslag bijhouden dus was nieuwsgierig wat jullie zoal beleven en van het land vinden. Heb gelijk heimwee.......Gerard nog proficiat!! Veel plezier nog en geniet ervan.
    eke