Undara NP - Reisverslag uit Sydney, Australië van Gerard en Henny Boom en Wolters - WaarBenJij.nu Undara NP - Reisverslag uit Sydney, Australië van Gerard en Henny Boom en Wolters - WaarBenJij.nu

Undara NP

Door: gerardhenny

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Henny

18 November 2010 | Australië, Sydney

15 nov. 16 nov 17 nov 18 nov.
Onderweg van Airlie Beach naar Townsville naar Undara Vulcanic NP naar Innisfaill naar Lake Eucham
We rijden nog steeds tussen het suikerriet; daar verbouwen ze hier giga veel van. En dan die sugar cane train….ellenlange rijen vierkante wagonnetjes….was daar ook geen song over?
Maar we hebben ook bananen plantages gezien, macadamia plantages heb je hier ook (je kunt kilo’s in de winkel kopen…mmmmm) en nu zien we mango plantages. Op onze laatste camping in Airlie Beach stond al een mango boom, maar zo’n plantage met bomen vol mango’s ….mooi!
Het bordje Floodway kom je hier ook regelmatig langs de weg tegen. Soms met indicatoren tot wel 2 meter hoog! Blubbbb! Gelukkig hebben wij alleen nog maar 1x een laagje water op de weg gehad. Veel bruggen hebben geen railing. Dus het is niet denkbeeldig dat er wel eens iemand afrijdt. De maximum snelheid is vaak 100km/u en soms 110 km/u zowel voor pers. auto’s als voor vrachtwagens. De meesten houden zich daaraan Dus dat gaat niet echt hard. De vrachtwagens zijn veel groter dan in NL en bestaan vaak uit drie delen; een trekker met twee hele grote opleggers er achter.(Dit zijn nog niet de zgn. Road trains want die rijden alleen in the outback.)
Waar ik nog aan moet wennen is de manier van bestellen hier in bv. een koffieshop (met echte koffie); bij de eerste counter doe je je bestelling en betaal je, bij de 2de counter wacht je op je bestelling of je gaat zitten en wacht tot ze je bestelling omroepen of ze komen het brengen. Het is altijd ff goed kijken of afwachten hoe of het geregeld wordt, want dat taaltje hier is echt niet altijd te volgen. Verder kun je hier net als in de USA uit verschillende afmetingen kiezen; standaard is voor ons al meer dan 2x een kopje koffie in NL.
De huizen bouw hier ziet er goed uit. Behalve in Sydney nog geen flat of hoogbouw gezien. Heel veel vrijstaande huizen met groene gazonnetjes er omheen, maar ja aan ruimte geen gebrek hier! Vooral houten huizen, die meestal vrij van de grond staan, op palen en die ruimte, die varieert van 50 cm tot 2 meter, gebruiken ze dan als opslag of garage. De stenen huizen staan wel op de grond. En vaak alleen begane grond, geen verdieping. Het dak is bijna altijd van golfplaat. En in zo’n tropische bui maakt dat een herrie.
We zoeken de rijdagen goed uit. We hadden toch net weer een tropiche bui…En gister naar Whitsunday hadden we mooi weer. Geen strak blauwe lucht, maar dat is misschien maar beter ook voor ons velletje en de temperatuur is warm genoeg!

2214 en 2218

16 nov. Van Townsville naar Undarra Vulcanic NP
Al vroeg op pad, vanuit onze The Lake Holidays Park In Townville. Een camping midden in de stad, stel je je dat eens voor midden in Apeldoorn of Deventer!! Haha, dat gaat echt niet lukken. En het mooie is nog dat je zittend voor de amper uitkijkt over een meertje en je dus helemaal niet in de gaten hebt dat je midden in de stad zit! Onderweg worden we goed wakker van het brandalarm in de camper!! Wauw, wat een herrie, je zou er een hartverzakking van krijgen! (of ongelukken!! Maar gelukkkig reed ik niet!) Maar……niks aan de hand. Oke, we hebben de Bruce HWY verlaten en gaan het binnenland in over de Herveys Range Developmental road. Er ligt zowat geen enkele plaats aan deze weg, dus wordt hij met z’n naam aangeduid. Deze weg is nog maar 5 jaar geleden van asfalt voorzien. En we komen prompt onze eerste echte Road Train tegen! 3 aanhangers erachter, wat een gevaarte. Deze binnenlandse wegen bestaan soms maar uit 1 geasfalteerde rijstrook en kom je zo’n Road Train (staat er met grote letters op) tegen dan moeten we met ons campertje aan de kant!! Van de genoemde weg gaan we over op de Gregory Developmental Road en de Savannah Way. Meer Road Trains als tegenliggers dan campers (2 op de hele dag). We zitten echt in de middle off nowhere! Wat ook opvalt zijn het toch wel grote aantal dode beesten langs de weg. Kangaroe’s, maar ook vogels die de resten van de kangaroes opeten en daarbij ten prooi vallen aan een auto. Omdat we ondanks het mooie weer (30 graden) flink hebben doorgereden zijn we al om half drie op de camping in Undara (autralia’s accessible outback). We gaan hier een tochtje maken door lavabuizen die hier 190.000 jaar geleden zijn ontstaan.
Vanavond in dit park nog een Wild Life at Sunset tour gemaakt. We hebben kangaroes, walibies en vogels gespot. Tijdens zonsondergang hebben we champagne gedronken met daarbij Aussie kaas en fruit(de gids zei al dat de Europese kaas beter is….. maar deze smaakten ook goed). De zonsondergang was prachtig. Daarna gingen we naar een vleermuisgrot. Al bij de ingang vlogen de vleermuizen ons om de oren. Gelukkig gingen ze niet in je haren zitten. Bij de ingang van de grot zaten slagen te wachten op de vleermuizen. We hebben niet gezien dat een vleermuis werd gevangen. Na twee uur rond te hebben gekeken weer terug naar de camping. Bij de camper kregen onze buren bezoek van twee kangaroes. Die waren niet bang en bleven gewoon zitten. Later hebben we ook nog een ratkangaroe gezien. Zoals het woord al zegt zo groot als een rat maar wel de vorm van een kangaroe. Toen ik na het avondwassen terug liep zag ik bij een lamp een kikker zitten, zo’n grote. Ik heb toen snel mijn fototoestel gehaald en toen ik terug kwam zat hij er nog. Gauw een paar foto’s gemaakt.
2254 0254
17 nov
De volgende morgen was het weer vroeg op want om 8 uur worden we bij de receptie verwacht voor een rondleiding door de lavabuizen. W3 konden nog niet meteen weg. Het wachten was op Kurt uit Oostenrijk die was een half uur te laat omdat hij nog Darwintijd had. De rondleiding door de lavabuizen was schitterend. De buizen hebben een diameter van ca 20m. en worden bewoond door vleermuizen en sommige kangaroes. De laatsten gebruiken de buizen vooral om de warmte van de dag te mijden. Ondanks dat het zo donker is is het met de juiste belichting toch mogelijk om goede foto’s te maken dankzij de hulp van de gids. Om half elf vertrekken we, na wat diesel te hebben getankt( echt outback, je moet tanken wanneer je kan, want kom je zonder te zitten…..het kan lang duren voor er iemand langs komt en bereik?.... hier?????), van de camping en rijden naar de Kalkani dome. We lopen naar boven toe en maken een wandeling om de rand. Daarna toch weer snel weg want het wordt warm, het is een stralende dag. Op weg uit het park zien we twee emoes lopen. Die hebben we nog niet gezien en dus ook maar gauw op de foto gezet. We vervolgen onze reis naar Innisfail. Om vier uur komen we daar aan. Eerst boodschappen doen en dan naar de camping.
0301 2313
18 nov. Van Innisfaill naar Lake Eucham.
Vanmorgen eerst naar de Crocodile Farm geweest, want krokodillen hebben we nog niet gezien. Koala’s trouwens ook nog niet. Gelukkig waren we vroeg, konden we mee met de Small Feed Tour met zo n man of 10. Daarna, met de Big Tour van 11 uur blijkt er dus een bus Italianen te zijn losgelaten. Bij binnenkomst krijg je een zakje voer voor de kangaroes en die lusten dat! Gewoon van de vlakke hand eten ze heel rustig het voer op. Maar in zo’n grote groep is er dus geen bal aan om zo’n kangaroe te voeren; wij hebben het gelukkig rustig kunnen doen. Ook een moeder met kind, al uit de buidel maar dringt nog wel bij moeders. Die tepels hangen in de buidel, apart om te zien. De kleine wilde nog geen brokken! En dan het voeren van de krokodillen!! Wauw, wat een massa, wat een bek!, wat een tanden!. Er waren zowel zoutwater- als zoetwater Eigenlijk eet een krokodil maar heel weinig, dat komt omdat hij koudbloedig is. Hij heeft het voer niet voor de warmte nodig! Behlave krokodillen en kangaroes waren er ook dingo’s, emu krokodillenen kasuaris (beide loopvogels). De kasuaris komt in het wild nog maar weinig voor en die zullen we dus niet gaan zien buiten de farm.
Onderweg naar Lake Eucham zien we bananenplantages en voor het eerst de suikerriettreinjes, heel leuk. De weg naar het meer voert over een heel steile slingerende bergweg. Henny rijdt dit stukje en vindt het niet altijd even leuk, zeker niet als grote vrachtwagens de tegenliggers zijn. Als we op de camping aankomen krijgen worden we verwelkomd met een tropische regenbui. Maar we zijn tenslotte ook in het tropisch regenwoud!
0358 2369 2388 2389

• 18 November 2010 - 12:07

Paulien:

Wauw, wat gaaf!! leuk die kangaroo's!
    Geniet ervan!

• 18 November 2010 - 14:32

Elian En Eric:

Zo te lezen komen jullie in aanraking het echte Australie. De mooie grote kikker is niet om aan te raken. Het is een zogenaamde Cane-toad en is behoorlijk giftig. Deze kikker was in de jaren 30 geintroduceerd om de cane beetle op te eten. Helaas had deze kikke ook een aantal bijwerkingen.
    Plezierige verjaardag morgen.

Groeten Eric

• 18 November 2010 - 21:19

Fam. Jonkman Wijhe:

Hallo Gerard en Henny,

Alvast van Harte Gefeliciteerd.
    Prettige verjaardag morgen.

Kom je nog oude motorboeken tegen?
    munch,laverda,ducati,honda
    Het is hier circa 8 graden

mvg Freddie en Anne Marieke

• 18 November 2010 - 22:29

Yvon:

Ha die Hen, nog 33 minuten en dan FEEST! Ik neem er één op hoor. Fijne verjaardag en als je thuis bent dan gaan we er op uit. Leuke foto's en vooral die aardige huisdiertjes!!
    Groet en goede reis maar weer.
    Henk, Yvon en de kids

• 19 November 2010 - 06:24

Dorien:

Henny van harte gefeliciteerd!!!

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven,en dat is heel veel!!!!!!!!

ben heel benieuwd naar al jullie foto's.

geniet ervan
    groetjes Dorien

• 19 November 2010 - 09:22

Herman En Jacqueline:

Henny hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Een gezellige dag met z'n tweeen.

• 19 November 2010 - 11:55

Annemieke:

Henny, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een hele gezellige dag gewenst !

Heb je op die ene foto een slang om je nek ? Brrrrr, jij durft !
    Jullie komen sowieso veel verschillende dieren tegen, niet allemaal even gezellige beestjes.
    Nog veel plezier.

Groetjes, Annemieke