Old Delhi - Reisverslag uit New Delhi, India van Gerard en Henny Boom en Wolters - WaarBenJij.nu Old Delhi - Reisverslag uit New Delhi, India van Gerard en Henny Boom en Wolters - WaarBenJij.nu

Old Delhi

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Henny

15 Oktober 2017 | India, New Delhi

Vandaag gaan we de Old Delhi tour doen en met de metro komen we wel op de juiste plek! We stonden dus idd echt verkeerd. Raj is de Tourleider, we zijn met z'n elven, nog wat Amerikanen en Canadezen. Raj is opgegroeid in Old Delhi en weet heel veel te vertellen, zegt ook dat Old Delhi saver is dan New Delhi, 1 schreeuw hier en de nauwe straatjes staan vol met bewoners die de dief meteen vatten. Als we een stuk afleggen met de fietsriksja verliest Gerard ongemerkt z'n hoed, maar worden we hier meteen op geattendeerd door omstanders! We gaan de smalle straatjes in en horen de verhalen over de Hindi die hier wonen en erg bijgelovig zijn, hebben pepertjes en limoen of maskers voor de hun rolluikwinkeltje hangen voor de goede geesten. Aan de buitenkant is te zien wie er zijn business heeft. Eten is naast geloof heel belangrijk ik India. Om te ervaren wat het ontbijt in India te bieden heeft gaan we naar een restaurant waar dat wordt wordt geserveerd. Het bestaat uit een curry van kikkererwten en opgeblazen bol deeg en een gekruide aardappel. Vervolgens bezoeken we een kleine Hindi tempel waar zich rituelen afspelen die ons niet veel zeggen, de ruimte is echter prachtig. Daarna gaan we naar een markt waar kruiden worden gemengd. De geur die daar bij vrijkomt is bijzonder sterk, zo sterk dat iedereen daar loopt te niezen en te hoesten. Wij dus ook. Onderweg krijgen we zo enorm veel indrukken dat die eigenlijk niet te beschrijven zijn. Dan is het tijd voor de lunch. Hiervoor worden we uitgenodigd in het het huis bij de zaken relatie van Raj. Het is een prachtig gerestaureerd huis dat hij heeft geërfd van zijn ouders. Hij heeft het gerestaureerd en we krijgen hier een zeer smakelijke lunch voorgeschoteld, eten wat ze zelf ook als lunch gebruiken: rijst met een curry, balletjes in curry, bijzonder luchtig brood, gekruide bloemkool, gekruide aardappeltjes enz heerlijk! Ook bijzonder om te zien hoe men hier woont.
Wij besluiten vandaaruit nog een sikh tempel te bezoeken, gaan met car riksja naar Connaught place. Ook een drukte van belang, schoenen inleveren, handen wassen, door voetenbadje heen de tempel in, heeel veeeel mensen! En iedereen moet het hoofd bedekken. Hiervoor zijn doeken te krijgen. Henny heeft haar eigen shawl en ik heb een blauwe doek. Net een piraat. In de tempel is het een drukte van belang. Wij snappen er niks van maar zij wel (hoop ik). Vanaf daar lopen we in een uur terug naar het hotel en zijn toe aan iets koels (wel water). Want bier is nog niet verkrijgbaar. Een leuk en vermoeiende dag dat wel.
Onderweg in de riksja bij een stoplicht komt, voor de zoveelste keer een kind, 7-8 jaar bedelen, voor zijn familie, zieke baby, kortom er wordt een verhaaltje afgedraaid en we geven niks! Dit soort toestanden moet je niet in staat houden, maar wel moeilijk om de hand op de knip te houden, zodat de ouders maar zelf voor hun eten/drinken of wat dan ook moeten zorgen.