Sauraha 21 en 22 oktober - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Gerard en Henny Boom en Wolters - WaarBenJij.nu Sauraha 21 en 22 oktober - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Gerard en Henny Boom en Wolters - WaarBenJij.nu

Sauraha 21 en 22 oktober

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Henny

22 Oktober 2017 | Nepal, Sauraha

Chitwan 21 oktober
Vandaag gaan we de olifantrit doen. Dat betekent om 7 uur opstaan en ontbijten. Henny had eerst bedenkingen om de olifantrit te gaan doen omdat het mogelijk een beetje zielig is voor deze dieren. We worden, door de lokalen ervan overtuigd dat dit niet het geval is. Bij aankomst bij de opstapplaats blijkt dat heel veel mensen hebben het idee opgevat om dit te gaan doen. We komen samen met twee meisjes uit Tjechie in een stoel op de rug van de olifant te zitten. Dit is een vierkant plateau met daarop een hekwerkje. Iedereen zit op een hoekpunt. Het schommelt behoorlijk maar de olifant loopt rustig en beheerst. De begeleider praat continu met het dier. De olifant wil eigenlijk maar een ding en dat is eten. De tocht begint met het doorwaden van de rivier de Rapti. Daarna direct de bush in. Op een gegeven moment zien we een neushoorn. We kunnen omdat we op de olifant zitten heel dichtbij komen, op ca 5 meter afstand. Gelukkig zitten we hoog. De aziatische neushoorn ziet er heel anders uit dan de afrikaanse. De aziatische heeft maar een hoorn en heeft heel goed zichtbare 'beplating'. Onderweg zien we nog drie neushoorns waarvan een moeder met een jong. Zij liggen in het lage struikgewas. Hier kunnen we nog dichterbij komen dan bij de eerste. Heel mooi om te zien. Onderweg zien we veel vogels, herten en ander klein wild. Na ca twee uur is de tocht voorbij. We gaan terug naar het resort om te eten en ons voor te bereiden op het tweede deel: de jeep safari. Hiervoor worden we om half drie opgehaald bij het resort. Het is ongeveer een half uur rijden naar het deel voor de jeep safari's. Voor de Nepalezen is het nu het Diwali festival en dat betekent dat alle huizen versierd zijn met kleuren en met lichtjes. In plaats van de normale rode stip op het voorhoofd hebben ze nu uitbundige gekleurde stippen. Het ziet er allemaal kleurig uit onderweg.
De jeepsafari doet ons weer denken aan de safari's in Zuid-Afrika. Oncomfortabel gehots over de slechte/ongeplaveide wegen door de bush! En goed om je heen kijken. We gaan samen met de 2 nederlanders, Yvon en Tom, die ook in ons Resort zitten. We komen eerst door wat dorpjes, met hutjes van riet en bamboe, aangesmeerd met leem. Hier en daar versiert met knipperende lampjes, het is het feest van het licht, en mooie kleurpatronen op de stoep, voor de ingang van elk huis. De mensen zijn vrolijk, sommige dansen op muziek, kinderen zwaaien. Dan rijden we het Chitwan park in, de jungle in. We zien als eerste een rhino in hetwater, veel vogels, veel hertachtigen, een toekan, havikken, witnekooievaar, visarend met vis, teveel om op te noemen. helaas geen tijger of wilde olifant.
Voor morgen hebben we niet wat gepland, we gaan het dorpje Sauhara verkennen, voor de zoveelste keer proberen geld te pinnen, wat niet lukt, zodat we bij het afrekening op het resort ( ook niet te betalen met card) al onze euroś bij elkaar moeten schrapen en dan hebben we gelukkig genoeg. eigenlijk erg vervelend en ongemakkelijk. In het dorpje zitten we aan de RiverSide koffie te drinken aan de rivier, waar 2 maanden geleden nog een meter water stond. Het koffie tentje is net nieuw en de oude troep ligt er nog. voor, zal er over een jaar nog wel liggen. Wat ze maken wel een troep, overal in het park ligt zoveel plastic, de olifanten banjeren er gewoon doorheen, maar het is geen gezicht en als ze zo doorgaan is het binnen een paar jaar bedekt met plastic.